Skip to content

La regidoria de Cultura impulsa la restauració del llenç la Immaculada Concepción i els Jurats de València de 1662

13/11/2018
Pablo González Tornel / Glória Tello

Dins del projecte d’adequació del Museu Històric de València (MHV), un grup d’investigació iniciarà este procés de restauració. Dirigirà l’equip el professor d’Iconografia i Història de l’Art de la Universitat Jaume I, Pablo González Tornel, en col·laboració amb el Museu de Belles arts de València. En este museu és on residix, temporalment, esta obra de Jeroni Jacint, datada en 1662.

Es disposa d’una subvenció de la Generalitat de 34.5000 euros, que ajudarà a fer una anàlisi històric i tècnic. Posteriorment s’elaboraran propostes de conservació de l’obra que serà competència de l’Ajuntament.

Segons ha assenyalat la regidora de Cultura, Glòria Tello, «el projecte d’adequació del MHV no solament passa pel redisseny i l’ampliació dels espais, sinó que la nostra intenció contempla també la restauració d’alguns dels seus fons més valuosos». Es tracta de posar en valor el patrimoni històric i artístic de la ciutat de València.

Tello ha afegit que «parlem d’un museu que alberga elements de notable importància històrica i patrimonial, i el nostre compromís ferm amb el patrimoni històric i artístic no podia deixar de costat una obra com esta que, a més, presenta un marcat caràcter municipalista».

La Immaculada Concepción i els Jurats de la ciutat de València

L’obra és un oli sobre tela de 360 x 350 cm, i ha residit des de la desapareguda Casa de la Ciutat, al conjunt de la Llotja i, finalment, a l’Ajuntament. Estos trasllats han afectat el seu estat de conservació, la qual cosa ha provocat restauracions parcials. No obstant això, no s’ha fet mai un estudi integral de l’obra que assegure una intervenció adequada.

En este sentit Tornel ha explicat que els objectius de la Regidoria faran que «la societat valenciana recupere una de les obres cimeres de la pintura del segle XVII i màxima expressió del municipalisme valencià».

Este quadre va ser un encàrrec que els coprotagonistes de l’escena, els jurats de la ciutat de València, van fer a Jeroni Jacint Espinosa per a deixar constància de la seua presa de partit en pro de la doctrina de la Immaculada Concepción.

El marcat caràcter polític de la representació es constata també pel lloc on anava a ser exposada: la sala de juntes secretes de la Casa de la Ciutat.