Selma Baccar, la primera dona productora cinematogràfica de Tunísia, va arribar a la Secció Oficial de Mostra de València

Comarca: València

La directora tunisenca Selma Baccar, primera dona productora cinematogràfica de Tunis, va presentar en la Secció Oficial de Mostra de València El Jaida. En esta proposta cinematogràfica es narra “Una història de dones que aspiren a l’emancipació i al mateix temps la d’un país que no està segur de la seua independència”, apunta Selma Baccar.

Al llarg de la trama coneixem les vides de quatre dones de diferents edats i contextos socials en el centre d’acollida “Dar Joued” durant els anys 50. Just huit mesos abans de la independència de Tunísia. La dominació i control masculí les enfronta amb situacions difícils i plenes de dolor. Per a la directora, existix “una generació sencera de dones que han sabut dir NO a perdre tot pel que havien lluitat”.

En repartiment trobem a Wajiha Jendoubi (col·laborà en la reescriptura del guió), Fatma Ben Saidane, Souhir Ben Amara, Selma Mahjoubi, Najoua Zouhir, Raouf Ben Amor, Khaled Houissa i Taoufik El Ayeb.

El context social

Estem en una societat patriarcal i en un moment en què els hòmens tenien el dret de castigar a les seues mullers segons la doctrina malikita i hanafita. Jaida és la dona que derroca l’orde establit, la dona que s’ix de la fila i s’atrevix a dir no a la llei del silenci, la que seguix el seu cor i el seu cos. Davant d’esta realitat, explica Selma, “les dones van treballar per a evitar que els islamistes acabaren amb els avanços d’un estat laic”. Selma afig que es tracta “d’una generació sencera de dones que han sabut dir NO a perdre tot pel que havien lluitat”.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *