L’Ajuntament adjudica la restauració del monument a les víctimes del metro

Restauració del monument a les víctimes del metro a València: l’Ajuntament ha adjudicat la intervenció integral del memorial de l’accident de 2006, una actuació prevista abans que el pròxim 3 de juliol es complisca el vinté aniversari del sinistre.

  • L’actuació s’ha adjudicat a Cerrajerías Calvo SL per 8.002,34 euros.
  • El termini estimat dels treballs és d’un mes.
  • La restauració s’ha consensuat amb l’Associació de Víctimes del Metro del 3 de Juliol i amb l’autora del memorial.
Índex / Índice
  1. Restauració del monument a les víctimes del metro abans del vinté aniversari
  2. Un memorial impulsat per les víctimes i creat per Anja Krakowski
  3. Quins desperfectes presenta el memorial
  4. Com serà la intervenció de restauració
  5. Preguntes freqüents

Restauració del monument a les víctimes del metro abans del vinté aniversari

L’Ajuntament de València ha adjudicat el contracte per a la rehabilitació integral del Monument a les víctimes de l’accident del metro de 2006, situat en una zona enjardinada en l’encreuament del carrer de Sant Vicent Màrtir amb els carrers Mestre i Roís de Corella.

Segons el consistori, l’objectiu és recuperar l’estat original del memorial i corregir els danys que presenta des de la seua instal·lació.

El contracte s’ha adjudicat a Cerrajerías Calvo SL, empresa especialitzada en restauració i reparació de serralleria i tancaments metàl·lics, per un import de 8.002,34 euros. El termini estimat d’execució és d’un mes, de manera que la intervenció queda vinculada al calendari previ al vinté aniversari de l’accident, que es complirà el 3 de juliol.

El delegat d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals, José Luis Moreno, ha afirmat que el govern municipal avança en una actuació necessària per a restituir el monument al seu estat original, revertir els danys actuals i mantindre viva la memòria de les persones que van perdre la vida en l’accident.

Un memorial impulsat per les víctimes i creat per Anja Krakowski

El monument és obra de l’artista alemanya establida a València Anja Krakowski. La proposta, titulada Prime time, va ser seleccionada després d’un concurs artístic convocat en 2014 per l’Associació de Víctimes del Metro del 3 de Juliol. Segons la informació municipal, el projecte va obtindre el vot majoritari del jurat i de més de 1.100 persones que participaren de manera telemàtica en la votació ciutadana.

El jurat va estar format per Manuel Borja-Villel, Agustín Pérez Rubio, Vicente Todolí, Beatriz Garrote i el comissari del projecte, José Luis Pérez Pont. El memorial es va finançar mitjançant una campanya de micromecenatge i subscripció popular impulsada per l’associació de víctimes, i va ser donat a l’Ajuntament en 2016.

L’obra està formada per quatre barandats de vidre laminat, muntats en dos angles de 90 graus sobre murets de formigó. Sobre esta estructura se situen 43 rellotges blancs, un per cada víctima mortal, i set rellotges negres, que assenyalen les 13.03 hores, moment de l’accident.

Quins desperfectes presenta el memorial

El Servici de Patrimoni Històric i Artístic ha mantingut diverses reunions amb l’autora del monument i amb representants de l’Associació de Víctimes del Metro del 3 de Juliol per a valorar l’estat actual de l’obra i acordar la metodologia de restauració. L’última trobada es va celebrar el 12 de maig al costat del memorial.

Segons l’Ajuntament, 21 de les 43 esferes blanques dels rellotges es troben girades respecte a la seua posició original i no marquen correctament l’hora de l’accident. La causa apuntada és l’efecte de les vibracions del pas inferior del metro i la falta de fixació de les peces.

A més, algunes esferes blanques presenten condensació de vapor d’aigua en l’interior, possiblement per un segellament deficient o per una ventilació insuficient. La humitat ha provocat processos d’oxidació i deterioració superficial en part dels elements del memorial.

Com serà la intervenció de restauració

La restauració preveu la substitució de totes les esferes blanques per altres de nova creació, amb característiques similars a les actuals. Les peces es recol·locaran en la posició original i quedaran adherides a la carcassa per a evitar futurs desplaçaments. També es fixaran les manetes de cada rellotge.

Els treballs inclouran l’obertura de les carcasses, la neteja i l’assecat de l’interior, l’eliminació de les zones oxidades i el posterior pintat de les superfícies afectades. La intervenció acabarà amb la realineació de totes les esferes i amb un nou segellament del perímetre de les carcasses per a impedir l’entrada d’aigua.

Pel que fa a les set esferes negres, el consistori indica que es troben en un estat avançat de deterioració per l’exposició continuada a la radiació ultravioleta i pel fet d’estar realitzades en vinil. Per això, seran renovades amb unitats elaborades mitjançant serigrafia tèrmica, amb l’objectiu d’aconseguir un resultat més durador.

A petició de l’associació i de l’artista, les noves esferes negres mantindran el criteri visual de les blanques, però en negatiu, amb fons negre i grafismes en blanc, i sense incorporar les agulles. També s’eliminaran sis discos de metacrilat situats en la part posterior dels rellotges negres, ja que han perdut la funcionalitat per a la qual van ser concebuts.

Preguntes freqüents

Quan començarà la restauració del monument a les víctimes del metro?

L’Ajuntament ha adjudicat ja el contracte i el termini estimat dels treballs és d’un mes. La informació facilitada no concreta una data exacta d’inici.

Quin pressupost té la restauració?

La intervenció s’ha adjudicat per un import de 8.002,34 euros.

On està situat el monument?

El memorial està en una zona enjardinada en l’encreuament del carrer de Sant Vicent Màrtir amb els carrers Mestre i Roís de Corella, sobre la corba on es va produir l’accident.

Qui va crear el monument?

El monument és obra de l’artista Anja Krakowski i va ser impulsat per l’Associació de Víctimes del Metro del 3 de Juliol.

Infoguiavalencia

Relacionades / Relacionadas

Go up