L’Ajuntament edita un llibre de Luis Fernández i Ortifus sobre 99 personatges que donen nom a carrers de la ciutat
El Saló de Cristall ha acollit este dimarts la presentació del llibre Carrers il·lustrats, una obra de Luis Fernández i Antonio Ortiz, Ortifus. El llibre conté noranta-nou personatges de la nostra història que donen nom a diversos carrers de València.
Ha presidit la presentació l’alcalde de València, Joan Ribó, acompanyat de la regidora de Cultura, Glòria Tello, i els autors. També hi han estat presents regidors com Sandra Gómez, Pilar Soriano o Narcís Estellés.
Ribó ha dit d’esta obra que és «interessant, divertida i que, a més, pot ajudar-nos a conéixer millor la nostra ciutat». I ha destacat la importància de fer memòria de persones que han tingut un paper destacat en la nostra història. També ha anunciat que s’habilitarà un codi QR per a facilitar obtindre més informació d’estes persones.
Un repàs per la nostra història
En referència al llibre, Ribó ha dit que recull «una mirada doblement il·lustrada, amb una documentada profusió de dades, fets, biografies, éxits, mèrits i aportacions, en maridatge amb les vinyetes ocurrents i enginyoses de qui ha demostrat, des de fa anys, la seua capacitat sintètica per a il·lustrar la vida valenciana». L’alcalde ha afegit que l’obra fa un recorregut per la ciutat «en la diversitat dels personatges que anomenen els seus carrers, des de temps immemorials o més recents, després de l’adequació de la llista de carrers a un nou moment històric en el qual sobraven alguns noms lligats a la dictadura i es trobaven a faltar uns altres com el de la mestra i activista en pro de la igualtat i l’accés universal a l’educació, Alejandra Soler, per citar-ne un exemple».
La denominació dels carrers és, sens dubte, un reflex de la ciutat i de la seua evolució històrica
Ribó ha dit que este llibre ajuda a «cobrir llacunes, ja que, de ben segur, resoldrà més d’una incògnita». I ha posat alguns exemples com el de Sorní, influent advocat i polític que va abolir l’esclavitud a Cuba o Puerto Rico; Guillem Sorolla, heroi de la revolta de les Germanies, i Jorge Juan, aventurer i mariner amb vocació científica relacionat amb el descobriment que la Terra no era totalment redona.
L’alcalde ha acabat dient que «La denominació dels carrers és, sens dubte, un reflex de la ciutat i de la seua evolució històrica, dels seus gremis, els seus avanços, dels seus ciutadans i ciutadanes més rellevants; dels qui van contribuir a solucionar els seus problemes o a moure el carro de la història; d’una societat en què no sempre prevalen els mateixos valors, encara que solguen sobreviure més i millor al pas del temps els fonamentals, els que comporten progrés, creativitat, innovació, talent».
Recuperar la memòria de la nostra gent
Per la seua banda, Glòria Tello ha recordat que «un dels objectius de la Regidoria de Patrimoni i Recursos Culturals és ocupar-se de la denominació de les vies urbanes, tant dels noms amb què són batejades les de creació recent, com les que han sigut modificades com a conseqüència de la Llei de la memòria històrica, que va afectar en 2017 prop de mig centenar de denominacions».
La regidora ha parlat també d’impulsar nous perfils, com el de les «dones rellevants que definixen la història de València o del món, perquè ocupen ja el lloc que haurien d’haver tingut sempre». Precisament, Ortifus s’ha referit a algunes d’eixes dones, com Alejandra Soler, Raquel Payá, Manuela Solís o María Cambrils.
Tello ha afegit que «Tots i totes sabem que les persones que van ocupar un lloc de preeminència en alguna disciplina o en la història són a vegades oblidades quan passen els anys, i qualsevol comunitat té el dret de saber quina va ser la trajectòria d’aquelles persones que van ser homenatjades justament i no oblidar la memòria dels seus carrers». Finalment la regidora ha qualificat el llibre com «una obra que té tots els ingredients per a ser un llibre popular i una peça de culte».
Tots els districtes i tots els barris
Luis Fernández ha dit que «la ciutat de València oferix un complex corpus de noms en la seua llista de carrers que permeten reconstruir la història comuna». I ha indicat que s’han inclòs personatges de tots els districtes i barris, per a «donar a conéixer València i el seu patrimoni urbà a través dels seus carrers».
També en clau d'humor
Finalment, Ortifus ha indicat que «el llibre té una part més sèria i una altra més humorística», referint-se esta a la seua contribució. De fet la seua intervenció ha sigut en clau d’humor. Així ha dit Ortifus que «Peris i Valero no eren dos, i el doctor Sumsi tampoc era xinés».

Antonio Ortiz (Ortifus), Joan Ribó, Glòria Tello i Luis Fernández