Ricard Camarena i Francis Montesisos entre els Honors i Distincions de l'Ajuntament de València pel 9 d’Octubre
L’Ajuntament de València tornà a lliurar els Honors i Distincions pel 9 d’Octubre 2021 a qui “ha dignificat el nom de València i representa la seua diversitat”. L’Hemicicle municipal va acollir este passat divendres este acte en el qual Ricard Camarena i Francis Montesinos van rebre distincions.
També hi van ser guardonades la il·lustradora Cristina Durán; la Fundació Mira’m; i a la plantilla municipal. Finalment, i a títol pòstum, el dramaturg, gestor cultural i periodista Juan Gil Albors; i l’últim velluter, Vicent Enguídanos.
Presidit per l’alcalde de València, Joan Ribó, es lliuraren estos títols honorífics aprovats per unanimitat al Ple Municipal. Ribó indicà que “el reconeixement i admiració a la professionalitat, la constància i el treball de persones i entitats que han contribuït al fet que València siga una ciutat millor”.
L’alcalde recordà, davant de la Senyera, que “este acte és l’avantsala del gran dia dels valencians i valencianes, que enguany celebrem amb la il·lusió de retrobar-nos als carrers i amb l’esperança d’acabar amb la pandèmia mundial, en la que hem perdut a moltes persones estimades i que durant més d’un any ens ha obligat a restringir les nostres vides i les nostres relacions”.
Per la seua banda la regidora de Patrimoni i Recursos Culturals, Glòria Tello, va definir esta cerimònia dels honors i distincions del 9 d'Octubre 2021 “com un acte d’amor de la ciutat de València, cap a les persones i entitats que, per la seua tasca, carrera o trajectòria, s’ho mereixen”.
Caràcter abraçador dels Honors i Distincions del 9 d'Octubre 2021
Tello afirmà que “Per a este dia, no s’elegeixen figures destacades en una sola disciplina, ni se’n mira el color polític, tampoc es té la voluntat de distingir una tendència artística o social. Els Honors i Distincions de la Ciutat de València tenen un caràcter abraçador, amplíssim, ric”.
La regidora indicà que estes persones homenatjades “són models per a les noves generacions, formen part d’una llista que, per moltes raons, ens descobreix i ratifica una societat plural, on es barreja el treball individual en l’esport, la il·lustració, la moda, la cuina, l’artesania o la literatura; i el treball en una institució abocada a la cura dels altres, i en un col·lectiu que, al seu si, abraça diversos àmbits des dels quals es pretén fer la vida dels valencians i de les valencianes, molt més amable”.
Fill Predilecte de la ciutat de València
L’Ajuntament ha reconegut com a Fill Predilecte de la ciutat a l’últim velluter, el mestre artesà Vicente Enguídanos Grancha. Arreplegà la distinció la seua vídua Emilia Sanchis Marzal i la seua filla Alicia Enguídanos Sanchis. Ribó va dir dels seus treballs que “són autèntiques obres d’art”.
Filles Predilectes de la ciutat de València
Igualment, l’Ajuntament ha reconegut com a Filla Predilecta a la il·lustradora i artista plàstica Cristina Durán Costella. Ella va ser presidenta de l’Associació Professional d’Il·lustradors de València (APIV) i guanyà el Premi Nacional de Còmic en 2019, per ‘El dia 3’. D’esta obra Ribó va dir que “es tracta d’un relat necessari de la nostra història recent”.
També va ser reconeguda com a Filla Predilecta a la que va ser jugadora, entrenadora i docent, Josefa Carrión Rodrigo, “Carri”. Ella va ser pionera en diferents disciplines esportives als anys cinquanta. Ribó va dir que “amb el seu compromís amb l’esport femení va contribuir a fer un món més just i més igualitari”.
Fill Predilecte de la ciutat
Com a Fill Predilecte va ser reconegut el dissenyador valencià Francis Montesinos, per la seua trajectòria professional. Una vida de treballs premiats i reconeixements diversos. L’alcalde va dir d’ell que és “un dels dissenyadors més emblemàtics del món de la moda, innovador i autèntic, que ha contribuït a engrandir el nom de València”.
Fill Adoptiu de la ciutat
Com a Fill Adoptiu l’Ajuntament ha elegit en esta ocasió al cuiner valencià Ricard Camarena. Nascut a Barx té el Premi Nacional de Gastronomia així com nombrosos reconeixements internacionals. Està en possessió de tres Estreles Michelin i tres Sols Repsol. Ribó va dir d’ell que “la seua tasca professional ha estat vinculada a la nostra ciutat”.
Medalla d’Or
La Medalla d’Or d’este acte va ser per a la Fundació Mira’m. Esta entitat treballa per a millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA (Transtorn d’Espectre Autista) i de les seues famílies. En estos moments presta servici a més de 215 famílies de València i Gandia. Va rebre esta medalla la presidenta Marisa San Blas i Pablo Ávila en representació de tots els seus usuaris i usuàries.
Joan Ribó ha agraït que “És innegable la importància que esta fundació té per a les persones amb una malaltia de vegades tan desconeguda entre la població, i la millora que ocasiona en les seues condicions de vida, per això hem volgut reconéixer el treball que fan, i lliurar-los un guardó que representa l’admiració i l’estima”.
Medalla d’Or de la Ciutat
Esta Medalla d’Or de la Ciutat ha sigut per a la plantilla de treballadores i treballadors del propi Ajuntament de València. Ribó ha justificat esta medalla "pel seu treball sense descans durant tot l'estat d'alarma a causa de la pandèmia de coronavirus, que ha permés que l'Ajuntament haja oferit una resposta de fortalesa i eficiència davant la situació d'emergència social".
Arreplegaren esta distinció, en nom de tot el personal, la presidenta del Comité d’Empresa, Amparo Timor; la presidenta de la Junta de Personal de l’Ajuntament, Mayte Montaner; i Juan Bort, empleat municipal.
L’alcalde ha parlat sobre “la vulnerabilitat que hem viscut enfront de la Covid”. I va ressaltar “la importància de tindre administracions properes capaces de posar els mecanismes per ajudar a qui més ho necessita”.
Finalment, va celebrar “Que les persones que treballen a l’Ajuntament de València s’adaptaren a la nova realitat amb una voluntat ferma d’ajudar a les veïnes i veïns de la ciutat, recordant-nos l'important que són els servicis públics i dignificant-los”. “El seu treball ha excedit les seues obligacions i gràcies a elles i ells l’Ajuntament ha donat un servici eficient a la ciutadania”, va concloure.
València, una ciutat plural
En nom dels guardonats i guardonades d'estos honors i distincions pel 9 d'Octubre 2021 va parlar Ricard Camarena. El cuiner va manifestar “gratitud pels honors i distincions rebuts, perquè un homenatge de la gent de la teua ciutat té un valor superior i suposa una gran responsabilitat”.
“Som ambaixadors de València, que és més que una ciutat, és l’estil de vida d’una societat avançada i compromesa en un espai plural i divers, tal com demostren estos reconeixements”. I va instar la població “perquè tinga cura de la capital del Túria”, i a les persones i entitats guardonades perquè “reforcen el seu exemple, per tal que els valencians i valencianes es senten orgullosos de ser-ho”.
En resposta, Joan Ribó reiterà el seu agraïment “per l’aportació d’homes i dones que han engrandit i dignificat el nom de València”. L’alcalde va dir que “amb este acte d’Honors i Distincions simbolitzem la unió i la cohesió de la societat valenciana, d’un poble que compta amb l'excel·lència i el mèrit, la diversitat, la pluralitat, la tenacitat, l'esforç i la intel·ligència d'una ciutadania, com la que hui reconeguem, que contribueix al progrés de València i a millorar la vida de les persones que en ella vivim”.
Les persones guardonades en este 9 d’Octubre firmaren en el Llibre d’Honor de la ciutat. En este acte també estigueren presents el president de les Corts valencianes, Enric Morera; la consellera de Sanitat, Ana Barceló; i membres de la corporació municipal






